Skip til hoved indholdet
    Hjem Pædagogik

Pædagogik

Pædagogisk grundlag og læreplan.

Vi er på en udviklingsrejse, som tager udgangspunkt i den nye styrkede læreplan, hvor der er fokus på børnesynet, leg og bevægelse. Det betyder, at vi tror på, at alle har talenter og ressourcer, og at børn har ret til kontinuerlig læring i legende og demokratiske fællesskaber.

Vi stræber efter at udvide børnenes forståelser, skabe bedst mulige vilkår for deres læring og gøre dem til aktive medskabere af deres liv. Vi skifter mellem at gå foran, ved siden af og bagved børnene for at understøtte udviklingen af livsglade, engagerede og nysgerrige børn.

Sådan arbejder vi med:

I Høje-Taastrup Kommune har arbejdet med barnesynet resulteret i, at vi, som medarbejdere i kommunen skal orientere os efter følgende tre grundværdier i vores pædagogiske arbejde med børnene:

  • Vi har høje ambitioner for alle børn - alle har talenter og ressourcer.
  • Vi understøtter udviklingen af livsglade, engagerede, nysgerrige børn, der er medskabere af deres liv.
  • Børn har ret til kontinuerlig læring i legende, demokratiske fællesskaber.

Punktet er under udarbejdelse. Vi glæder os til snarest at kunne fortælle mere.

I Lyngen arbejder vi ud fra en forståelse af, at et læringsmiljø handler om mere end de fysiske rammer. Børnene skal mødes af nærværende og omsorgsfulde voksne, som tager udgangspunkt i børnenes forskellige forudsætninger og kompetencer.

Vi bestræber os på at skabe et trygt og stimulerende læringsmiljø, hvor det pædagogisk læringsmiljø tilrettelægges, så det inddrager hensynet til børnenes perspektiv og mulighed for deltagelse. Det betyder også, at de fysiske rammer for læringsmiljøet er foranderligt og kan ændre sig alt efter børnegruppens sammensætning og forskellige behov.

Høje-Taastrup Kommunes fælles principper for samarbejdet om overgange i børn og unges liv:

  1. Vi sikrer kvalitet og sammenhæng i samarbejdet om overgange i børn og unges liv.
  2. Vi sikrer overlevering af relevant viden.
  3. Vi sikrer barnets/den unges trivsel, læring og en plads i fællesskabet.
  4. Vi sikrer et ligeværdigt og respektfuldt samarbejde med forældrene.

For at sikre oplevelsen af sammenhæng for det enkelte barn skal de fire fælles principper for samarbejdet om overgange i børns liv altid anvendes i overgangsarbejdet.

Børn, der føler sig trygge, og som har positive forventninger til deres kommende skole, klarer typisk skolestart bedre end børn, der er ængstelige og usikre omkring overgangen. Det er derfor afgørende for børnenes trivsel, at der bygges bro mellem dagtilbud, hjem, SFO og skole - og, at børnene involveres og inddrages i det kommende skift mellem dagtilbud og skole.

Princippet om at sikre kvalitet og sammenhæng i samarbejdet omkring overgange handler om:

  • At medarbejderne har tilstrækkelig viden og er velforberedte på at tage imod alle børn.
  • At børn oplever sammenhæng og helhed fra dagtilbud til skole.

”Her er jeg i fællesskabet”

I løbet af barnets sidste år i børnehaven, og i løbet af barnets første tid på skolen i før-SFO, skal personalet gennemføre aktiviteter baseret på temaerne i ”Her er jeg i fællesskabet”.

Det er personalets opgave at sikre, at alle børn får en stemme i fællesskabet og at arbejde med, hvordan man i et fællesskab kan blive enige om at fremhæve 1-3 aktiviteter inden for hvert af de seks læreplanstemaer.

Nedenfor kan du se de 6 læreplanstemaer og hvordan vi igennem vores læringsmiljø i Lyngen søger at understøtte barnet/børnegruppen i hvert enkelt tema:

Alsidig personlig udvikling

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udfolder, udforsker og erfarer sig selv og hinanden på både kendte og nye måder og får tillid til egne potentialer. Dette skal ske på tværs af blandt andet alder, køn samt social og kulturel baggrund.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte samspil og tilknytning mellem børn og det pædagogiske personale og børn imellem. Det skal være præget af omsorg, tryghed og nysgerrighed, så alle børn udvikler engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse i fællesskaber. Dette gælder også i situationer, der kræver fordybelse, vedholdenhed og prioritering.

Social udvikling

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn trives og indgår i sociale fællesskaber, og at alle børn udvikler empati og relationer.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte fællesskaber, hvor forskellighed ses som en ressource, og som bidrager til demokratisk dannelse.

Kommunikation og sprog

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udvikler sprog, der bidrager til, at børnene kan forstå sig selv, hinanden og deres omverden.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn opnår erfaringer med at kommunikere og sprogliggøre tanker, behov og ideer, som børnene kan anvende i sociale fællesskaber.

Krop, sanser og bevægelse

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn udforsker og eksperimenterer med mange forskellige måder at bruge kroppen på.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn oplever krops- og bevægelsesglæde både i ro og i aktivitet, så børnene bliver fortrolige med deres krop, herunder kropslige fornemmelser, kroppens funktioner, sanser og forskellige former for bevægelse.

Natur, udeliv og science

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får konkrete erfaringer med naturen, som udvikler deres nysgerrighed og lyst til at udforske naturen, som giver børnene mulighed for at opleve menneskets forbundethed med naturen, og som giver børnene en begyndende forståelse for betydningen af en bæredygtig udvikling.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn aktivt observerer og undersøger naturfænomener i deres omverden, så børnene får erfaringer med at genkende og udtrykke sig om årsag, virkning og sammenhænge, herunder en begyndende matematisk opmærksomhed.

Kultur, æstetik og fællesskab

  1. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier.
  2. Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.

Daginstitution Lyngen
Fløng Byvej 15, Fløng
2640 Hedehusene

Telefon: 43 35 32 70

Pædagogisk leder: Maureen Jakobsen
E-mail: MaureenJa@htk.dk

Klyngeleder: Maj-Britt Søgaard
E-mail: Maj-BrittMa@htk.dk

Mandag - fredag:
Klokken  06.45 - 17.00

Lukkedage