Høje-Taastrup Kommunes fælles principper for samarbejdet om overgange i børn og unges liv:
- Vi sikrer kvalitet og sammenhæng i samarbejdet om overgange i børn og unges liv.
- Vi sikrer overlevering af relevant viden.
- Vi sikrer barnets/den unges trivsel, læring og en plads i fællesskabet.
- Vi sikrer et ligeværdigt og respektfuldt samarbejde med forældrene.
For at sikre oplevelsen af sammenhæng for det enkelte barn skal de fire fælles principper for samarbejdet om overgange i børns liv altid anvendes i overgangsarbejdet.
Børn, der føler sig trygge, og som har positive forventninger til deres kommende skole, klarer typisk skolestart bedre end børn, der er ængstelige og usikre omkring overgangen. Det er derfor afgørende for børnenes trivsel, at der bygges bro mellem dagtilbud, hjem, SFO og skole - og, at børnene involveres og inddrages i det kommende skift mellem dagtilbud og skole.
Princippet om at sikre kvalitet og sammenhæng i samarbejdet omkring overgange handler om:
- At medarbejderne har tilstrækkelig viden og er velforberedte på at tage imod alle børn.
- At børn oplever sammenhæng og helhed fra dagtilbud til skole.
”Her er jeg i fællesskabet”
I løbet af barnets sidste år i børnehaven, og i løbet af barnets første tid på skolen i før-SFO, skal personalet gennemføre aktiviteter baseret på temaerne i ”Her er jeg i fællesskabet”.
Det er personalets opgave at sikre, at alle børn får en stemme i fællesskabet og at arbejde med, hvordan man i et fællesskab kan blive enige om at fremhæve 1-3 aktiviteter inden for hvert af de seks læreplanstemaer.